3 September 2014

I ne tako kratak putopis iz Švajcarske

Sećate se kako sam sredinom avgusta boravila u Švajcarskoj?
Kad-kad bih na FB stranici objavila po koju fotku, čisto da me ne zaboravite :)
Došlo je vreme da vas ovako virtualno povedem na kratak put, daleko od ove dosadne kiše i svakodnevice.
Neću vam pisati o Švajcarskoj iz ugla opštih informacija i činjenica- to možete pronaći na Google-u.
Pisaću vam kako sam doživela ovu zemlju iz svoje skromne perspektive.
Pa da krenemo :)

Putovanje:

S obzirom da se radilo o business and pleasure varijanti, suprug i ja smo odlučili da krenemo u avanturu vozom. Karte smo kupili 2 sedmice pre puta i to smo obavili na šalteru HŽ-a u Osijeku. Iako smo dobili informaciju kako se karte mogu kupiti jedino u Zagrebu na glavnom kolodvoru, uspeli smo dogovoriti da nam se iste prodaju u Osijeku. Zašto ovo naglašavam? HŽ očito ne obuhvata celu Hrvatsku (informacija dobijena od službenice na šalteru), pošto je došlo do nekakvih podela (politika), te je građanima Slavonije, Srema i Baranje dodatno otežano da vozom putuju bilo kuda unutar Hrvatske (ukinuti su mnogi polasci), ali i van granica zemlje (jedina opcija su Vinkovci u kojima staje voz iz Beograda). Kad smo napokon kupili karte, avantura je započela. Kupovina i pakovanje kofera u poslednji čas, početak godišnjeg i polazak.
U voz smo se ukrcali nekoliko stanica pre Zagreba, te smo doživeli ono čega sam se i pribojavala- a to je da su naša rezervisana mesta bila zauzeta. Welcome to Balkan.
Nakon kraćeg... khm, razgovora sa ljudima koji su nam sedeli na mestima, napokon smo se uspeli smestiti i u miru započeti 16 časovni put. Da, dobro ste pročitali. 16 sati u vozu :) U jednom smeru.
Malo pre Zagreba jedan od putnika počeo je psovati na sav glas, vidno pijan, te nas je pre nego je sišao u Zagrebu, počastio spuštenim pantalonama.
Ono što vam moram napisati je da, ukoliko putujete vozom, autobusom ili bilo kojim grupnim prevozom u granicama bivše Jugoslavije- pripremite nervni sistem i naoružate se strpljenjem, te uši začepite slušalicama i nekom dobrom, pozitivnom vibrom, inače ste gotovi.
Ne želim da se foliram ili zvučim poput ''gastarbajtera'', ali stvarno smo šljam. Većinom.
Ima i kulturnih ljudi, ali se ne vide od šljama.
Kako smo prešli granicu sa Slovenijom, te obavili redovnu carinsku i graničnu kontrolu, kao da smo ušli u novi, magični svet jednoroga i dobrih vila.
Prekrasna zemlja, prekrasni ljudi.
Na granici sa svakom državom menja se lokomotiva i uslovi u vagonima. Čim smo ušli u Sloveniju dobili smo tekući sapun i čistije toalete, kao i vrlo ljubazne konduktere i vagon restoran.
Kroz Sloveniju smo prošli relativno brzo, a negde iza Ljubljane pao je mrak.
Austrija. Nova lokomotiva. Novi kondukteri.
Voz menja broj vagona. Sa kompozicije se otkačinje vagon sa automobilima i jedna spavaća kola.
Ukoliko vam se desi da putujete ovom relacijom vozom, i eto... pukne vas ideja kako bi možda menjali vagon jer je onaj do vas baš super prazan- nemojte. Možete završiti u Graz-u ili negde dalje :)
You've been warned.
Putovanje noću brzo prođe. A onda se probudite i ugledate ovo:

Raj. Apsolutni raj. Kako sam fotkala telefonom, kroz prozor, nisam sigurna koliko jasno vidite ovu lepotu. Ja sam je zapečatila u memoriji dok sam, širom otvorenih usta, upijala svaki delić pejzaža.
Alpi. I sneg na vrhovima.
I baloni.
Raj.
Podsetilo me na Hajdi i na slobodu.

Oko pola 10 dolazimo u Cirih/Zurich na glavnu železničku stanicu. Koja je oooogromnaaa!!!
I nedavno rekonstruisana, pa je sve novo i sjajno. Ono što me je iznenadilo je diverzitet stanovništva; od Kineza, Japanaca, naroda sa Bliskog Istoka, Skandinavije, Indijaca, Afrikanaca, Bila sam očarana tim šarenilom i suživotom ljudi koji čine srce ovog grada. Prekrasno nešto.

Čim sam zakoračila van stanice postala sam svesna kulturne različitosti, nenametljivosti i skromnosti, ali i veličanstvenosti svake zgrade, svakog spomenika, svakog pogleda.
Iako premorena od puta, oči su mi bile širom otvorene kako bih upila svaki atom tog savršenog mesta.
Na stanici se nalazi servis za turiste u kome smo dobili, potpuno besplatno, plan grada, brošuru šta posetiti i kuda otići, kao i pomoć ljubaznog službenika prilikom kupovine karte za gradski prevoz.

Gradski prevoz:

Čine autobusi, trolejbusi i tramvaji koji su u besprekornom stanju. Ono što mi je bilo jako simpatično je da se u gradskom prevozu s vlasnicima voze i njihovi ljubimci, potpuno besplatno. Čak sam se imala prilike voziti s jednim vučjakom, mešancem i jazavičarom :D
Na svakoj stanici nalazi se mapa grada, podeljena po distriktima, te je jasno ocrtano koji prevoz ide do kuda- tako da su šanse za izgubiti se nikakve. Na stanicama su instalirani i automati za prodaju karata (karte se prodaju na 24/48/72 sata ili pojedinačne, dok se mesečne mogu kupiti samo u centralnoj zgradi uprave gradskog prevoza). Ovi aparati su vrlo jednostavni za upotrebu i odlična su solucija jer pojednostavljuju kupovinu karte (kod nas npr jurite na kiosk, pa ako imate sreće- imaju karata, ako nemate, kupite 3x skuplju kod vozača, ili se švercate. E, ovde nema švercanja).

Parkovi, ljudi, kultura:

Fascinirana sam koliko je Cirih čist. Koliko ljudi brinu o okolini i koliko su ekološki osvešteni. Nema bacanja smeća van kante, opušci su retki za videti. Puno je parkova i zelenila.
Odmah sam primetila da ljudi provode većinu slobodnog vremena upravo u parkovima, čitajući omiljenu knjigu na travi, ispijajući kafu s prijateljima na klupama ili igrajući se sa decom.
Čak smo naišli na jedan dečiji rođendan u parku. Preslatko nešto. Roditelji su dekorisali drveće lampionima, prostrli šarene prostirke na travu, seli u krug, jeli tortu i ispijali dečiji šampanjac, dok su se dečica igrala. Nisam ih fotkala da ne bih bila creepy tourist.

Pošto je naša sredina iznedrila dosta zabetoniranih umova, nisam sigurna koliko bi se kome dopala činjenica da su Cirih i Švajcarska uopšte vrlo otvoreni prema gej populaciji. Primer: kad smo tek došli u grad, ušli u trolejbus, na jednoj stanici ušla su dva muškarca, jedan stariji (poprilično), drugi mlađi, te su se počeli grliti i ljubiti strastveno :) Mi smo se diskretno nasmejali i pomirili se s tim da je ovo sasvim uobičajena pojava. Ja nemam ništa protiv, a ni Z.
Nek' se ljudi vole.

U Švici je takođe popularna globalna Coca Cola kampanja kojoj ne znam ime :) Ali Coca Cola u Švici nije ista kao u Hrvatskoj/ Srbiji (te sam probala, pa za njih mogu da tvrdim). Volela bih da sam bila u prilici poneti svima po jednu, čisto da se podsetimo dobrih, starih dana kad nismo pili gazirani otrov, nego gazirani sok.
No eto, meni osobno ne fali zato što ne volim Kokicu :)

Standardni ''light'' doručak i Seattle Latte iz Migros-a.

U Cirihu je jako popularno jesti van kuće. Bilo da je u pitanju doručak, ručak ili večera. Ljudi odlaze na pijace, u dućane, uglavnom biciklom, namirnice spakuju u korpicu svog prevoznog sredstva, a potom se zapute u najbliži kafe ili bistro na obrok ili kafu, čaj.
Nekoliko sam puta u sebi prokomentarisala: Jede li iko od ovih ljudi kod kuće?
Pošto je cena obroka za jednu osobu, bez pića oko 150kn (malo više od 20€).
Uprkos tome, nema gojaznih ljudi.
Puno se hoda, trči, vežba.
Gaje se i duh i telo.
Prisustvo različitih kultura donosi sliku ujedinjenih različitosti i visoke tolerancije.

Švajcarska je zemlja čokolade, no ja vas moram razočarati.
U 4 dana, koliko smo boravili u Cirihu, nisam probala ni č od čokolade. Jednostavno, bilo mi je dovoljno da gledam u izglog i da budem sita.
Ne znam, ne znam šta mi je bilo.

Starbucks franšiza raširena je po različitim lokacijama u gradu. Bila sam u jednom, nisam oduševljena. Precenjena šoljica i ne tako dobre kafe, jedino što mi se dopada je besplatan WI-FI. :)
McDonalds restorani su svuda, no većinom prazni. Ljudi ih izbegavaju jer imaju puno više zdravijih opcija za pojesti obrok.
Restorani su, vezano za tradiciju jela van kuće, rašireni i šareni u ponudi. Od italijanskih, grčkih, indijskih, azijskih, do tradicionalno švajcarskih- stvarno možete pojesti sve i svašta. Takođe, veliki je izbor sushi barova i vegetarijanskih i veganskih restorana gde možete probati hrpu preukusnog povrća. Švajcarci se jako ponose svojim domaćim proizvodima poput mleka, sira i čokolade. Jako se potencira na domaćoj proizvodnji i podršci poljoprivredi.
Milka čokoladu nećete videti na puno mesta jer u Švajcarskoj vredi za trash čokoladu.
Čokolada je uglavnom s povećanom vrednošću kakaa uz dodatak voća (brusnice, grožđice, lešnici i slično). Neretko je ručno rađena ili po želji kupca.

Pogled sa terase:

Ispred hotela:

Parking je u Cirihu skup kao prepeličje mleko, stoga se dosta voze bicikle, motori i vespe. No domaće stanovništvo jedne od najbogatijih zemalja na svetu i te kako ume da pokaže luksuzan vozni park. Neretko na ulici možete videti Rolls Royce, Maserati, Bugatti Veyron, Lamborghini, Porsche itd.

Suveniri:

Cirih nije veliki grad. Može se prošetati po njemu u jednom danu. No prepun je skrivenog blaga za koje se treba odvojiti vreme kako bi se istražilo i u njemu uživalo.
Prostitucija je u ovom gradu legalizovana, ali lokalizovana. Što bi značilo da prodavačice ljubavi znaju svoje mesto, ali su od strane države zaštićene i osigurane (zdravstveno). Svako udaljavanje sa dozvoljenih lokacija biva sankcionisano visokim kaznama i oduzimanjem ''dozvole za rad''.

Detalji:

Verujem da je ovo uspomena na utakmicu sa SP: Hrvatska- Brazil :)

Svaki kutak u gradu iskorišćen je za opuštanje i odmor.

Shopping:

Glavna destinacija za kupovinu i pronalazak svega što srce želi i  treba je Bahnhofstrasse, ulica koja se proteže od glavne železničke stanice do jezera Cirih. Upravo u toj ulici proveli smo dobar deo od 8 sati dok smo čekali na voz natrag. Tako sam se ''zaglavila'' u The Body Shop-u u koji sam morala ući jer me je enterijer ostavio oduševljenom. Dućan je pretvoren u plažu, što se da videti po pesku na podu :) Divna prodavačica namackala me je različitim mousse-ovima, losionima i parfemima, tako da mi je preostalo samo da se smešim i uživam :D
Blentava faca alert!

Claire's dućan odiše šarenilom i veselom atmosferom i stvarno je potrebno neko vreme da sve pregledate. Inače, radi se o UK brendu koji me podseća na Click-Six. Tu sam kupila lak koji sam recenzirala ovde.
Par sitnica od tamo + naslikavanje:

Parkovi su uvek dobra oaza za odmor.

Policajci su uglavnom na biciklama ili u kombijima.

Inače, samo u ovoj jednoj ulici nalazi se 7 H&M-ova, 4  Zare, 4 Manga u koje sam ušla i surprise! Nama zaista prodaju smeće i kolekcije koje se nisu prodale vani. Roba koju sam videla u Cirihu verovatno nikada neće doći do nas. Takođe, kvalitet ne neuporedivo veći, kao i cene. No Cirih je preskup grad, pa mu to neću uzeti za zlo :)

Čuveni Apple store :)

Detalj iz Bahnhofstrasse:

Trg Pelikana:

Bahnhofstrasse je glavna destinacija poznatih svetskih modnih brendova poput Chanel-a, Valentina, Dior-a, Miu Miu, Armani-a, ali i najpoznatijih juvelirskih kuća:

Kraj Bahnhofstrasse vodi na jezero Cirih.

I evo nas! Prekrasno, ogromno jezero koje nazivaju i ciriškim morem

A evo i nas, nakon 8 sati pešačenja, spremni za utovar :)
Voz je krenuo natrag za Hrvatsku u 20:30.
Prazan vagon, nas četvoro do Austrije. Milina.

Cirkus se pokrenuo, pogađate! Kad smo prešli granicu i ušli u Hrvatsku.

Zaključak:

Za sve vas koji ste došli do kraja posta: čestitam, bravo! Jer ja ne umam da napišem kratak putopis (da li je to uopšte i moguće?).
Cirih i Švajcarska će ostati zauvek u mom srcu kao mesto u koje se treba vratiti i po mogućnosti- ostati što duže. Očarana sam kulturnim, smirenim ljudima, prirodom, gradskim prevozom koji prihvata kućne ljubimce, pomešanim stanovnoštvom, bananama koje sam kupila kod svog suseda Indijca- Satpala, vazduhom, vodom, ljubaznošću, decom koja se bezbrižno igraju po parkovima, hipsterima, vozovima (jer van Balkana brzi voz zaista je brz!), nenametljivim bogatstvom ove prekrasne države i poručujem svima vama koji ovo ikada pročitate- prvom prilikom, posetite Švajcarsku. Slike i reči su jedno, no ono što će vas tamo dočekati je apsolutno savršenstvo postojanja.

Nadam se da ste uživali.
Puno vas pozdravljam, do čitanja!

SHARE:

1. Divno!!! Prenela si deo atmosfere i na mene, uživala sam :) I dodala sam još jedan grad na svoju WL :D Lidija

Replies
    1. Draga Lidija, sigurna sam da ćeš, ako te život nanese u tu prekrasnu zemlju, uživati punim plućima <3

Delete
  2. Cirih je predivan grad, kao i čitava država uostalom. Puno mi je srce kada vidim sve tvoje slike, i setim se kako sam tuda prolazila. :)) Jeste, mentalitet ljudi je skroz drugačiji, svi su nekako smireniji. Baš lep putopis, sve si detaljno opisala! :)

Replies
    1. Hvala :* I baš mi je drago da delimo iskustvo :)

Delete
  3. Draga zeno, procitala sam cijeli post do kraja i stvarno mi je super! Ne znam odakle da pocnem? Da, jesmo stoka. Svi redom i da, od sljama nazalost ono malo kvalitetnih osoba ne moze doci do izrazaja. Ali necemo o tome, to nam je svakodnevnica. Srce mi je ogromno jer si se provela na tako divan nacin, vidjela nove stvari i uzivala - pravi, pravcai odmor! Sve mi je krasno ali ti oprostiti ne mogu izostanak cokoladnih avantura! How could you!? Haha salim se, hvala ti na vodicu kroz Svicu, meni je bio divan i uljepsao mi je dan! <3 :** Btw vas dvoje ste tako simpa, bas pripadate together :3

Replies
    1. Znam, i ja sam se pitala kad sam došla doma, no previše je mirisa hrane i poslastica u vazduhu, tako da sam uvek bila sita! Ne možeš verovati!
      :D

A za šljam... ne znam, možda će mi neko zameriti što sam tako gruba, no nigde mi se nije dogodilo da uđem u voz, putujem, a da tip skine gaćarone i vijuga s ono malo jada što ima (valjda je to sve što mu je u životu prostalo, ne znam), dok kondukter sedi i gleda u njega.
      Onak'... wtf?
      Drugo neću spominjati, da ne počinjem...

I hvala za poslednju rečenicu, haha <3
      Baš pripadamo, da.
      :D

Delete
  4. Stigla sam do kraja posta i moram ti reći da zaista imaš dara za pisanje, a i slike detalja, pa i svega ostalog su odlične. Cirih izgleda super. Ja sam baš nedavno putovala do Kelna, ali iz Novog Sada, autobusom, i u potpunosti razumijem tvoju frustraciju. Cirkus je baš prikladna riječ. :)
    Upravo sam otkrila tvoj blog i jako mi se sviđa, imam samo jednu malu zamjerku (ili sam možda samo ja smotana :) ). Volim odjednom otvoriti više postova i polako ih čitati, ali kod tebe ne mogu jer mi se stalno javlja ono Oops sticky fingers. Ne pokušavam ništa ukrasti, samo otvoriti post u novom tabu :)
    Osim toga, sve je odlično, imaš novog čitatelja .:)

Replies
    1. Hahaha :D Potaknuta ''pozajmljivanjem'' sadržaja od strane NN počinilaca :P stavila sam zašštitu, no budi bez brige, kad ti iskoči prozorček, samo klikni na OK. I on te vodi na new tab i možeš čitati koliko ti srce ište :)

Hvala lepo divna devojko, ja tvoj blog pratim već neko vreme i moram priznati da me inspirišeš.
      Tako da su osećanja uzajamna.
      Hvala na svakoj lepoj reči i na vremenu koje si odvojila da pročitaš ovaj tekst <3

Delete
  5. Divno, ozivela si mi uspomene na ovaj predivan grad! Ako bih mogla da izaberem grad u kojem cu ziveti, definitivno bi to bio Cirih. Grad u kojem sam se osecala bezbedno i kada sam se sama nocu setala, grad u kojem se zna red i cuva cistoca i grad sa predivnim ljudima. Uvek se iznerviram kada cujem komentar kako su hladni i neljubazni (koji najcesce dolazi od ljudi koji nisu ni bili tamo). Ono sto me je posebno odusevljavalo je to da nemaju onaj "Balkanski sindrom" - Ja imam para i sada cu da parkiram svoj dzip sa zatamnjenim staklima na pesacku stazu, vec su civilizovani, ljubazni i lepo vaspitani. Hocu ponovo! :) Hvala za post, uzivala sam svim culima :) <3

Replies
    1. Nemaš pojma koliko mi je drago da delimo ovo iskustvo, stvarno je prekrasan grad. Čak ja nisam ni delić toga poslikala, kad sam većinu kupila okom :)
      Volim komentare ljudi koji su robovi predrasuda, te tako olako donose zaključke o stvarima koje ne poznaju.
      Tako su i meni u glavu usadili da su Slovenci hladni, neljubazni i čudni. No uopšte nisu.
      Čak su više cool od nas (generalno gledano) jer su preležali ''dečije bolesti''.
      Hvala tebi na komentaru, baš mi je drago da si uživala <3

Delete
  6. :D bas si sve opisala kako jeste :) super post :)

7. Odličan post. Dopisujem Cirih na 'go to' listu. :)

p.s. preeslatki ste :)

Replies
    1. Hvala lepotice :) Obavezno, isplati se svake parice.

Hvala :)

Delete
  8. Čitajući i gledajući fotke isto kao da sam na tren bila tamo…Bila sam davno u Švici, ali u Ženevi, no sjećam se da sam i tamo vidjela sličan sat napravljen od cvijeća i da su mi rekli da svaki grad u Švici ima po jedan takav sat, što mi je baš super…. uglavnom sad želim i u Cirih :) divan ti je post

Replies
    1. Onda sam napravila dobar posao :)
      Ženeva je isto predivan grad, puno lepih stvari za videti.
      Nisam znala ovo za satove, hvala ti :)
      Svakako jednog dana planiraj otići, nebitno na koliko, mislim da se i jedno popodne u tom gradu isplati i ostaje prekrasna uspomena.

Delete
  9. Nemaš pojma koliko sam uživala čitajući post! :) Kao da sam bila tamo. Uvek mi se po inostranstvu dopadalo to što ljudi sede na travi po parkovima i gomila njih vozi bicikle :) Što je kod nas "nenormalno".... Odličan post, nadam se da će biti još ovakvih! :)

1. Super, zadovoljstvo je moje :*
      Jako su opušteni i brinu o zdravlju i duhu, što se vidi na svakom koraku. Nekako- zapad su, tehnološki i svakako napredniji od većine sveta, a opet zadržali su tu skromnost i prizemnost. Nisam videla nikoga da bulji u smartphone. Nikoga. I divim im se na tome.
      Ljudi međusobno razgovaraju, ne dopisuju se.

Delete
  10. Pratila sam tvoje izvještaje iz Švicarske na FB i već tada vidjela kako ti je zabavno i lijepo, Zavidim, ja da odem tamo ne bih se nikad više vracala :D

Replies
    1. Veruj, i sama sam tako razmišljala. No ne bih preživela duže od cca mesec dana pošto je sve papreno skupo :D

Delete
  11. Prvo preleteh post i videh... O MAJ GAD KO CE OVO SVE PROCITATI!!! :D Onda se vratih na pocetak, zavalih u stolicu i recenicu po recenicu upijala uzivajuci u svakom detalju! :) HVALA ti na ovakvom postu! Obozavam da putujem i uvek cu rado procitati jos koji tvoj putopis :) Svidja mi se sto sve aspekte ukljucila u post :)

Replies
    1. :D Hvala ti što si ipak pročitala :)
      Nadam se da ću biti u prilici pisati još pregršt ovakvih postova <3
      Hvala ti još jednom :)

Delete
  12. Volim tu i tamo, u moru beauty postova, pročitati i post o putovanjima, ali iz prve ruke i baš sam uživala čitajući, putopis je predivan. :D

Replies
    1. Hvala i potrudiću se pisati više o ovakvim temama.

Delete
  13. Ne samo da sam ga pročitala do kraja, nego sam se par puta vratila na početak, da još malo uživam! Divan stil pisanja, još divnije oko za detalje! Svicarska je definitivno jedna od zemalja koje želim posjetiti! :)

Replies
    1. Hvala Jasenka :) drago mi je da si uživala, držim fige da odeš uskoro.

Delete
  14. Ajme, pazi nje! Ode u Švicarsku i ne pojede ni komadić čokolade. :D Ja se doslovno gušim u njihovoj čokoladi, samo čekam novu opskrbu. :D
    Krasan post! :)

15. Post je divan, ti si divna, Švicarska je divna (bila jednom, na par sati u Giegerovom muzeju, prekratko), a najdivniji su mi suveniri <3

1. Draga Nora, veliko hvala na ovako lepom komentaru :*

Delete
  16. Putopisi i ne treba da budu kratki. :) Jedva čekam da otputuješ još negde pa da nas opet obraduješ ovako zabavnim uzveštajima i prelepim fotkicama. :)

Thank you for your kind comments, they mean a lot as the best form of feedback :) Feel free to come back anytime! // Hvala na komentarima i vremenu koje odvojite za pisanje istih, oni su najbolji feedback mog rada :) Dobrodošli ste da se vratite kad god to poželite!

© CROSSING BEAUTY. All rights reserved.