19 July 2014

Hipnoza- izlet u nepoznato




Hipnoza (grč: hypnosis- spavanje): promenjeno stanje svesti, odnosno stanje uma u kome je faktor kritičkog rasuđivanja oslabljen sugestivnim delovanjem onoga ko izvodi hipnoterapiju.

Hipnoza se može opisati i kao stanje uma na granici između budnosti i sna u kome je jedan deo mozga budan i fokusiran na sugestivnu misao, dok drugi deo mozga spava. Da bi se uopšte shvatio pojam hipnoze, ljudski um možemo zamisliti kao pojednostavljen model: tri kruga jedan u drugom. Najmanji krug predstavlja nesvesni um, srednji krug bio bi naša podsvest (često je zovu caricom uma, ponaša se poput video kamere koja snima sve, od trenutka kad smo se rodili, pamti sve- mentalne programe koje smo dobili rođenjem, vaspitanjem od strane roditelja, učitelja, društva, medija... u podsvesti se nalaze svi ti ''programi'' koji se hipnozom mogu korigovati, izmeniti, prebaciti iz negativnog u pozitivno), dok bi najveći krug u kome su dva prethodna bio naš svesni um (racionalan, analitičan, u njemu je kratkotrajna memorija i moć volje).


Iako se doima mističnom, hipnoza nije povezana sa natprirodnim pojavama.
To je stanje duboke opuštenosti koje organizmu (fizički i psihički) omogućava da se reši različitih tegoba: stresa, depresije, napada panike, teskobe, mucanja, seksualnih problema, trauma, gojaznosti, do prestanka pušenja! No i pored navedenih benefita, većina ljudi će na samo pominjanje hipnoze buntovno odmahnuti glavom i reći- ne dolazi u obzir!
Mislim da je ovaj strah sasvim opravdan, ako u obzir uzmemo da ne poznajemo, niti u potpunosti koristimo sve funkcije uma, te da nas činjenica da smo u vlasti sugestivnog delovanja druge osobe automatski odbija, jer ko zna kakvu moć ima taj neko nad nama dok koračamo tankom linijom između jave i sna. Dakle, glavni okidači za odbijanje i negativan stav prema hipnozi bili bi strah od nepoznatog, neznanje i predrasude. Stručnjaci u ovoj oblasti tvrde kako ljudi mogu prihvatiti samo sugestije koje nisu protivne njihovim moralnim uverenjima (primer: ne može vas neko naterati da skočite s mosta ako vam to inače ne pada na pamet). 
A da li je zaista tako?


Za sve one koji se pitaju: od kud sad hipnoza na blogu beauty sadržaja, evo odgovora.
Iza mene je jako zanimljiva godina. Prepuna izazova, testova mentalne izdržljivosti, psihičke jakosti.
Ako me pitate šta se to konkretno dogodilo- ne bih vam znala odgovoriti. Dogodilo se sve, a zapravo ništa.
Apsolutno sam se posvetila jednom jedinom segmentu života koji me uopšte ne ispunjava. Ne čini me srećnom. Dugoročno nezadovoljstvo vodilo je gubitku motivacije, gubitku razloga zbog kog se ujutro budim i započinjem dan. Daleko da sam nezahvalna, ali nezadovoljstvo je počelo menjati moju ličnost. Od vesele osobe, pune ideja, inspiracije za sve i svašta, postala sam prokleti mrgud!
U trenucima pribranosti uspela bih objektivno sagledati kompletnu sliku. S jedne strane nalazilo se sve ono na čemu trebam biti zahvalna: porodica, prijatelji, dok je sa druge strane čučao izvor nezadovoljstva koji se često širio poput crne rupe, gutajući sve što me čini iole srećnom.
Da je vrag odneo šalu shvatila sam kad se stres ušunjao u neprospavane, košmarne noći, preskakanje obroka, smetnje prilikom disanja- ponekad bih bukvalno zaboravila da trebam disati! 


Moderno društvo insistira na trendu stresa i stresnog načina života kao izgovor da vam ispostavi još jedan račun- vašeg osobnog psihoterapeuta. S obzirom da sam jako tvrdoglava i smatram kako me niko ne može poznavati bolje od mene same, uposlila sam prste i konsultovala svog prijatelja: Google.com
Internet je prepun različitih pametovanja na temu oslobađanja od stresa, no čaroban recept po default-u ne postoji. Svako drugačije doživljava i bori se sa strahovima, teskobama, pa se podrazumeva da princip izlaska iz začaranog kruga nikako nije isti za sve.
Surfajući tako bespućima online prostora, pronašla sam mali milion tekstova, videa, slika vezanih za tehnike opuštanja, od joge do vežbi istezanja. Zadržala sam se na jednom članku koji je zapravo bio okidač cele priče, a pored teksta sadržavao je i nekoliko videa sa jasnim okidačima za samohipnozu.
Radoznala, ali i umorna od posledica življenja pod pritiskom isprobala sam ove vežbe.
Videe ne bih linkirala u ovom tekstu jer ne želim nikoga reklamirati, propagirati bilo šta. Ideja za tekst bila je da podelim svoj doživljaj hipnoze, pa se nadam da ćete razumeti. 
Video vežbe su vrlo jednostavno koncipirane: u pozadini je relaksirajuća muzika koju prati prijatan ženski glas sa sugerišućim izjavama poput: ''Opustite ramena i vrat, udobno se smestite, dišite duboko, slušajte moj glas koji će Vas voditi na sigurno mesto na kome se osećate dobro... ''
Iako se čini kao loš pokušaj ''ćiribu- ćiriba'' fore, ove proste, a opet tako umno pročišćujuće vežbe dovode do fenomenalnog osećaja relaksacije i oslobađanja od nevidljivog tereta koji kao da čuči na ramenima. Čak i u slučaju povećane buke dok se izvode vežbe (deca, životinje, glasna muzika u susedstvu- been there, done that), prateći upute um kao da se izoluje i fokusira na cilj oslobađanja od teskobe.
Ako ništa, makar se koncentracija na pravilno disanje povećava, a time poboljšava sveukupno stanje organizma. 


Hipnoza izvođena od strane hipnoterapeuta je sasvim druga stvar. Prvo- niste u udobnosti svog doma, već u nečijoj ordinaciji/ kancelariji sa potpuno nepoznatom osobom. Nije nužno da se morate smestiti na kauč, ponekad je u igri i vrlo udobna fotelja :)
Moje iskustvo započelo je u jednoj simpatičnoj, toploj ordinaciji gde sam dočekana sa osmehom vrlo prijatne hipnoterapeutkinje. Cilj posete bio je najviše vezan za informisanje oko toga šta je zapravo hipnoza i šta radi, kakvi su njeni benefiti, a kakve posledice.
Saznala sam da se najveći broj ljudi na ovakav vid terapije odlučuje zbog mršavljenja ili prestanka pušenja. No da bi se uopšte ušlo u postupak hipnoze, osoba koja se želi rešiti loše navike, promeniti nešto u životu mora doneti odluku.. Bez naše svesne odluke i volje, hipnoterapeut je apsolutno nemoćan i jedino što će se u tom scenariju promeniti jeste iznos na vašem tekućem računu.
U mom slučaju odluka je pala na sledeće: želim se prestati nervirati oko situacija i ljudi koji mi za godinu dana neće značiti ništa i želim, kad se dogodi kritična situacija, prvo sagledati pozitivne stvari, a ne pasti u očaj i samouništavanje.
Seansa je krenula laganim sugerisanim opuštanjem glave i vrata, te ruku. Nije bilo nikakvog viska, bajanja (ti spaaaavaš, ti spaaavaš), za slučaj da nekoga zanima :)
Kako smo išle dalje, osetila sam da je teret koji nosim na ramenima (ne doslovno, već figurativno) postajao sve lakši, a kapci sve teži. Nisam spavala.
Čula sam apsolutno svaki zvuk koji je dopirao iz vana, no zvukovi su se vrlo brzo stopili u prekrasnu simfoniju koja više nije neugodno parala uši. Da bi proverila u kom sam stadijumu hipnotičkog stanja, hipnoterapeutkinja mi je sugerisala kako su mi ruke teške (i moram vam priznati da su mi se ruke doslovno zalepile za naslone na fotelji) :) Hipnotičko stanje se vežbanjem može produbiti i vrlo je slično dubokoj meditaciji (ono kad se maksimalno fokusirate na disanje, otkucaje srca), a u krajnjoj meri dovodi do hipnotičkog transa- stanja gde su telo i um potpuno opušteni i otvoreni za sugestivno delovanje (ovo stanje je poželjno postići kod ljudi koji se žele rešiti trajno usađenih navika kao što je prestanak pušenja).
Seansa je trajala oko pola sata i iz nje sam se probudila slušajući reči: ''Sada polako otvorite oči i zapamtite osećaj smirenosti i kontrole nad teretom koji je na početku bio tu.''
Osećaj nakon?
Moram priznati da mi je trebalo 10-15 minuta da napustim ordinaciju. Osećaj bestežinskog stanja, laganosti u celom telu me je isprva uplašio jer sam u prostoriju umarširala s vrećom problema, a izašla lakša od pera.
I taj osećaj trajao je danima.
Već sledeći dan sam se prema tom opterećujućem segmentu života postavila drugačije- prvo sam objektivno sagledala kompletnu situaciju, stavila na papir pozitivne stvari i šta ću dobiti (aha, primetite kako sam krenula s pozitivnim, a ne odmah čupanje za kosu i panika), a potom i negativne i kako ih promeniti da mi idu u korist. Više nije bilo teskobe u stomaku i onih paničnih liftova koji kidaju utrobu.
Jednostavno, racionalno sam sagledala stvari dok mi je u glavi bilo sledeće:
Hoće li mi ovo biti važno za godinu dana?


Za hipnozu se vezuje negativan kontekst upravo zbog poveravanja uma i svesti sugestivnom delovanju drugog lica, pa se u istoriji za termin hipnoza veže i okultno, spiritualno.
Zato je važno da, ako se odlučite na ovakav korak, odete kod proverenog hipnoterapeuta s reputacijom, a ne kod nekog šalabajzera koji je završio leteći kurs.

Moje iskustvo je pozitivno jer osetim promene, a vide ih i ljudi oko mene.
Sigurnija sam, spremnija za izazove, racionalno procenjujem situacije, ne padam u vatru bez razloga. Naučila sam da se čovek može promeniti iz korena ukoliko to želi i da je velika istina u onoj izjavi: Ako želiš promenu u svetu i ljudima oko sebe, ti si taj koji se mora promeniti prvi.
Pozitivna sugestija je deo moje svakodnevice i uvek nosim jednu više, za svaki slučaj. Da, ako mi se obrati neko sa sličnim problemom, podelim s njim/ njom lepu reč ili dve. A ne da od nečije tuge ili problema napravim takmičenje: znate onu osobu koja, kad joj se ne daj Bože pojadate, odmah iz rafala krene kako je njoj još gore i teže? E, takvi su mi najgori.

I za sam kraj želim vam napisati samo ovo: duševni mir, zadovoljstvo i sreću ne može kupiti niti jedna valuta ili kartica, već samo redovno renoviranje uma pozitivnim razmišljanjem. Previše je tuge na svetu i lako je upasti u začarani krug nezadovoljstva i nesreće. I kad se čini da nema izlaza- ključ je u nama.  
Nemojte to nikada zaboraviti.

I sad mi napišite, hoće li vam ovaj post biti važan za godinu dana?
:)




* fotografije su preuzete sa interneta (GIS)

SHARE:

24 comments:

  1. Ovaj post sam cekala i sad sam ga u jednom dahu procitala. Prvenstveno me je zanimalo tvoje iskustvo jer sam ja odusevljena svojim :) Sada ima vec dve godine kako praktikujem hipnozu ali kod kuce, slusajuci videe jedne zene na koju sam sasvim slucajno naletela. Nisam verovala ali sam vec nakon prve "seanse" osetila promene i od tada ne mogu da zamislim zivot bez hipnoze :) P.S. Odlican post <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jovana, sad mi je još draže što sam ga napisala. Hvala ti na divnom komentaru, tako mi je drago da i ti imaš pozitivno iskustvo sa samohipnozom.
      Mislim da često zanemarujemo moć autosugestije i ono nevidljivo dugme za RESTART, te da smo zato većinom loše, kako psihički, tako i fizički.

      Delete
  2. I ja sam ga pročitala u jednom dahu :) Nikada nisam probala hipnozu (vežbe za relaksaciju jesam, prijaju) , niti bi mi palo na pamet tako nešto ali posle tvog, ovakvog iskustva...pa ko zna? :) Lidija

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Lidija, hvala na komentaru. Ako se odlučiš na hipnoterapiju, bilo bi mi drago da napišeš par utisaka :)

      Delete
  3. I ja sam sve procitala u jednom dahu! Moram priznati da sam otvorena za sve vrste terapija koje mi mogu pomoci i nemam negativan stav prema nicemu. Rado bih otisla na seansu hipnoze, imam dosta nerijesenih situacija sama sa sobom.....pitanje je gdje otici? Bila bih ti zahvalna ako mi mozes u tome pomoci i javiti mi u inbox.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Marijana, upravo to! Gde otići, a da ne nabasaš na šarlatana.
      Mogu ti napisati preporuku u PM, no svakako dobro razmisli (istraži) pre nego odeš.

      Delete
  4. Tekst sam procitala dva puta za redom i navela si me na razmisljanje. Volela bih da pokusam, makar tu kucnu varijantu. Odlican post, hvala :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Milena :)
      Opuštanje tela i uma nije velika filozofija, problem je što nam je sve važnije, a dan ima ''samo 24h'', pa često zaboravimo da moramo ponekad da se zaustavimo, udahnemo duboko, setimo se zašto smo tu gde jesmo, pa nastavimo dalje.

      Delete
  5. Jako zanimljivo... Drago mi je da se sada mnogo bolje osjećaš. Ja imam privatnog psihijatra (pod istim krovom - djed) i primjetila sam da me često posmatra kao pacijenta tokom razgovora.. :D Ponekad zasmeta, ali razgovor pomaže čak i u prevenciji problema, stresa, straha i sl. Sad radimo na uklanjanju moje klaustrofobije :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. :D opa, kod tebe zime nema ;)
      Razgovor sa osobom koja je zainteresovana da pomogne je uvek dobar.
      Nadam se da ćeš uspešno i brzo rešiti svoje teskobe.

      Delete
  6. Ova tematika me dosta zanima i neizmerno sam happy što si odlučila da podeliš svoja iskustva :). Bila sam u sličnoj fazi stresa, panike, ne spavanja i nejela. I to je tako trajalo dok nekako nista sve pauzirala i dala sebi fore da se opustim, razmislim i napravim "strategiju". Negde sam čitala da u svetu ima neki mizerni broj stručnjaka za hipnozu, koji imaju lekarsku dozvolu. Drago mi je da su tvoja iskustva pozitivna. I Misha, svaka čast na hrabrosti! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mnogi ljudi se i dalje isčuđavaju i beže od termina: anksioznost, panika, depresija, hronična tuga i zabrinutost, valjda misleći da ako o tome ne govore- zaobići će ih. No moderno doba nameće nam dinamiku života za koju nas većinom niko ne pita: Jesmo li spremni?
      Meni je ovo iskustvo pomoglo da ne sagorim i ne potonem, već stanem i dobro razmislim, te postavim prioritete.
      Sve ostalo može da čeka.

      Hvala na komentaru :*

      Delete
  7. Evo ponovo se vraćam na ovaj post pa da ostavim i komentar…. Moram reći da i sama imam strah pa i nepovjerenje prema hipnozi… Ali uspjela si me ovim tekstom zainteresovati pa bih rado otišla na jednu seansu i tražila isto što i ti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Razumem strah i nepoverenje, i sama sam bila u panici pre nego je seansa započela. Možda će zvučati smešno, ali setila sam se onog crtanog gde lik nakon hipnoze kokodače :D haha
      Moj predlog za početak bio bi da pronađeš online dobre vežbe opuštanja i meditacije, te da ih praktikuješ onda kad je potrebno.
      Znam da si mama i da imaš milion obaveza koje mi ne- mame nemamo :) ali u svakom danu postoji onih 15 minuta koji dobro dođu za resetirati se :*
      Hvala na komentaru.

      Delete
  8. Ja sam na trenutke ostajala bez teksta citajuci, jer sam se pronalazila u problemu, ali i u resenju istog. Moj problem je, kako u manjem gradu naci ne cak ni dobrog, vec bilo kakvog terapeuta :\ Ali svakako bih se posle tvog posta, podvrgla hipnozi, kao leku za stres pre svega!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Jovana, iako smo različiti, na kraju dana većina ima istu misao u glavi: da sutra bude bolje, da se ja osećam bolje.
      Stres je ''normalni'', sastavni deo života. No nismo ga dužni prihvatiti kao takvog, već sopstvenim razmišljanjem, pozitivnim stavom iz stresne situacije prepoznati šta je dobro (možda u tom trenutku i nije dobro, ali nas dugoročno vodi ka boljem). Nekako je najlakše kukati i upasti u paniku (ovo pišem iz sopstvenog iskustva), ali to je poput predaje, loše navike. Nekako nam je lakše tako. Umesto da uzmemo stvar u svoje ruke i rešimo po kratkom postupku :)
      Život je samo jedan i- sad da ne ispadnem kao da citiram poruku s boce Jana vode- ali zaista je ovaj trenutak u kome jesmo, zato treba udariti brigu na veselje i izvući pouku iz onoga: ko zna zašto je ovo dobro!

      Delete
  9. Odlican post. Svaki put kada neko napise da ima problema sa anksiozošču i depresivnim stanjima. iznenadi me broj komentara koji govore: i meni se dešavalo isto.
    U našoj (ne)kulturi, ideja o terapeutu je i dalje nešto "sramno", "nisam valjda luda", a zapravo bi trebalo da bude kao odlazak kod zbuara kada vas zaboli zub. Pomaže. Samo, neverovatno je važno naći dobrog terapeuta, po preporuci.
    Ljiljana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Ljiljana, veliko hvala na komentaru. Drago mi je da Vam se dopao post.
      Apsolutno se slažem sa Vama.
      Loš terapeut je jednak lošoj životnoj odluci jer vas može koštati previše.

      Delete
  10. Odlican post. I ja sam se dugo vremena tako osecala,ali nisam znala da to mogu tako resiti. Ipak,nekako sam se izborila sa problemima...citajuci post,nasla sam slicnost a to je kao da sam samu sebe "hipnotisala" (iako je to nemoguce) vec valjda snaga volje i pozitivne misli da se sa problemima izborim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Jasmina :)
      Narano da možemo sami sebe ''hipnotisati'' :) lepim mislima i pozitivnim stavom.

      Delete
  11. Predobro! Bila sam nedavno na trudničkom tečaju i tamo je između svih doktora, sestara i babica, riječ imala i jedna gospođa koja se bavi hipnozom. Mogu ti reći da me oduševila! I jako mi je drago zbog tebe!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Odlično! Baš mi je drago da praktikuju prisustvo nešto alternativnijih metoda (kad uzmemo u obzir koliko je naš narod zadrt i koliko odbija sve što nije by the book). <3

      Delete
  12. Odličan post draga, nisam se nikad upuštala u ove vode i drago mije da sam pročitala tvoje iskustvo. Presretna sam da ti je pomoglo, bojim se da sam ja prenapeta da bi išta takvoga djelovalo na mene .p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Martina, baš mi je drago da ti se dopalo :)
      Poznata mi je ta situacija, ali tu napetost- kako smo si je napravili, tako je se možemo i rešiti ;)

      Delete

Thank you for your kind comments, they mean a lot as the best form of feedback :) Feel free to come back anytime! // Hvala na komentarima i vremenu koje odvojite za pisanje istih, oni su najbolji feedback mog rada :) Dobrodošli ste da se vratite kad god to poželite!

© CROSSING BEAUTY. All rights reserved.
Blogger Template by pipdig